MichelRottgering.reismee.nl

The End

Hier is dan alweer mijn laatste berichtje. De laatste maanden zijn voorbij gevlogen... snik, snik. Met pijn in mijn hart zal ik afscheid nemen van het reizen, maar na zoveel maanden in verschillende continenten te hebben doorgebracht, kan het ook geen kwaad om weer terug te keren naar huis. Vol zelfvertrouwen en goede moed zal ik terugkeren, want het waren de beste maanden die ik ooit heb meegemaakt. Aan al het moois komt het einde zo ook aan mijn reis, maar niet voordat ik jullie mijn laatste reisverhaal heb verteld.

Een kleine maand geleden zijn we van Kuala Lumpur naar Sandakan gevlogen, dit ligt in het noorden van Maleisisch Borneo. Sandakan is de uitvalsbasis om verschillende tours te ondernemen. Na aankomst hebben we een tour van 3 dagen geboekt naar de jungle. We sliepen in een homestay bij een Maleisische familie, wat heel leuk en leerzaam was. Niks overbodige luxe, alleen de dingen die je echt nodig hebt. Oma zorgde voor het eten, en dochter nam ons elke ochtend en middag mee naar de jungle per boot. De beste manier om wildlife te spotten is hier namelijk vanaf het water. In deze dagen hebben we veel verschillende soorten apen gezien, vogels (alle kleuren en maten), slangen en een verdwaald wild zwijn. Helaas hebben we de olifanten die hier ook leven niet kunnen spotten.
Na terugkomst in Sandakan zijn we naar de Orang-Utang Rehabilitation Centre gegaan. De orang-utang wordt met uitsterven bedreigd, er leven nog maar enkele honderden in het wild, en hier worden de apen opgevangen en klaargemaakt voor het wild. Zeer mooi om deze apen van dichtbij te mogen aanschouwen.
Onze laatste excursie stond gepland naar Turtle Island, waar maar een beperkt aantal toeristen wordt toegelaten. Na een middag heerlijk op het strand te hebben gelegen, kregen we ‘s avonds te zien hoe de schilpad haar eieren ligt. Vervolgens werden de eieren door de parkrangers opgepakt en werden ze in een beschermd gebied opnieuw in de grond gelegd. Als laatste zagen we hoe babyschildpadjes de weg naar het water proberen te vinden. Helaas dat maar 1% het overleeft.
Als laatste stond het Kinabalu park op het programma, met haar 4095 meter is dit de hoogste berg in Zuidoost Azië. Na 2 dagen heerlijk te hebben gewandeld, was het weer tijd om het vliegtuig in te stappen naar Thailand. Ruim van te voren verschenen we op het vliegveld en zaten we te wachten totdat we konden inchecken, een half uur voordat onze vlucht zou vertrekken was de incheckbalie nog steeds niet bekend, toch maar even gevraagd of we wel goed zaten.
Dat bleek dus duidelijk niet het geval te zijn, wij zaten namelijk heerlijk in Terminal 1 te wachten terwijl we moesten inchecken in Terminal 2....:S Deze Terminal bleek een kwartier verwijderd te zijn van Terminal 1, geloof je toch niet! Wij onze vlucht gemist, en de gezelligheid was ver te zoeken. Gelukkig konden we een uur later vertrekken, maar niet voordat we de bankrekening van Air Asia hadden gespekt.
Onze bestemming in Thailand was Phuket, natuurlijk vanwege de prachtige Andaman kust. Welbekend van de film The Beach en de Golden Gun van James Bond. Vanuit Phuket hebben we verschillende bounty achtige eilandjes bezocht, waaronder het bekende Ko Phi Phi.
Na Phuket zijn we zuidwaarts vertrokken naar Krabi. Hier vanuit hebben we weer verschillende eilanden bezocht met een traditionele longtail boat. Helaas is het regenseizoen begonnen waardoor in de middag donkere wolken zich samenpakten. Verder hebben we hier in Krabi een Elephant trekking gedaan, en was ik de gelukkige om een van de olifanten de wassen en ondertussen werd ik ook gewassen...:) Hiernaast heb ik nog een van de rosten beklommen. Krabi is namelijk een van 10 beste plekken om te klimmen.
Vanuit Krabi zijn we vertrokken naar de Golf van Thailand, hier hebben we een heerlijk weekje doorgebracht op Koh Phangan ondanks dat het grootste deel van de tijd bewolkt of regenachtig was. Genoeg barretjes dus het Nederlands elftal ook gezellig aan kunnen moedigen. Dit eiland staat bekend om de Full Moon parties, helaas hadden we deze net gemist, maar dat mocht de pret niet drukken.
Na Koh Phangan was het tijd voor onze laatste bestemming, namelijk Bangkok. Deze stad staat bekent om het goedkope shoppen, dus dit hebben we dan ook voornamelijk gedaan, naast ook de bekende dingen bezocht te hebben zoals de Wat Pho en de Grand Palace.

Bedankt voor jullie reacties, en tot snel in Nederland.