MichelRottgering.reismee.nl

Patagonia

Na alle drukte in Buenos Aires heb ik me biezem gepakt en ben ik in het vliegtuig gestapt naar Ushuaia ook wel bekend als de meest zuidelijkste stad van de wereld oftewel ‘'The end of the World). Van hieruit vertrekken de meeste excursies naar Antarctica, helaas paste dit niet in de planning...
Met de zomer nog in me bol vetrok ik richting Ushuaia. In Ushuaia zag de zomer er iets anders uit dan ik was gewend, namelijk temperaturen van 5 graden met een ijskoude wind en regen, stond ik dan op het vliegveld met me slippers, korte broek en T-shirt....:S In Ushuaia moest ik dus noodgedwongen mijn zomerkleren inruilen voor winterkleren, en dat voelde niet goed. Ondanks dat het koud was in Ushuaia maakt de natuur hier veel goed. Uitgestrekte landschappen en waar je in een dag rijden geen een andere auto tegenkomt, laat staan een dorp.

In Ushuaia vetrok ik met een groepsreis naar Santiago en onze eerste stop was nationaal park Torres del Paine. In het nationaal park heb ik samen met 4 andere jongens een 4-daagse trekking gelopen, zeg maar de Nijmeegse vierdaagse maar dan bergop en bergaf. In het nationaal park ben je helemaal afgesloten van de bewoonde wereld, dus dat betekende dat we alles moest meesjouwen, maar dat was het allemaal meer dan waard. Alleen snachts was het iets minder, met temperaturen van onder 0 was het behoorlijk afzien.
Na 4 dagen werden we herenigd met de rest van de groep en stond er een heerlijke Argentijnse bbq op ons te wachten, en na 4 dagen droog brood, pasta en noodles smaakte dat meer dan goed.
Na Torres del Paine zijn we verder gereden naar El Calafata, naar het volgende park (er zouden nog vele volgen) Los Glaciares. Het nationaal park bestaat 30% uit ijsvlakte, en is de grootste buiten Antarctica, de gletsjers strekken zicht uit over een lengte van 30 km.
Eerst met een boot lang de gletsjers gevaren waar we grote stukken ijs zagen vallen in het water, heel indrukwekkend. Daarna hebben we de gletsjers van boven bezichtigd.
Onze volgende bestemming was El Chalten waar we de wel al bekende Fritz Roy hebben beklommen, 5 uur bergop gelopen om vervolgens van een prachtig uitzicht te genieten.
De volgende dag stond ijs-klimmen op het programma dat betekent eerst 3 uur hiken naar een basecamp waar je al je materiaal krijgt, om vervolgens de gletsjer op te gaan. Echt een mooie ervaring om daadwerkelijk over een gletsjer te lopen, vooral omdat ik er al zoveel had gezien. De lichtblauwe kleuren die je ziet zijn echt indrukwekkend, na een uur op het ijs gelopen begonnen we met ijsklimmen, dit viel een beetje tegen omdat de ijswand ‘'maar'' 7 meter hoog was, maar dat mocht de pret niet drukken. Na het ijsklimmen moesten we de ijs-expeditie stopzetten omdat er te veel wind stond, in NL zijn we wel wat wind gewend maar hier in Patagonia weten ze wat echt wind betekend! Het weer hier kan van het ene tot het andere moment 160 graden draaien, maarja dat maakt ook wel weer een beetje spannend.
Na El Chalten hebben we een aantal dagen in de truck gezeten om op tijd aan te komen in Santiago. Wegen zijn veelal slecht begaanbaar veel grindpaden en dus geen verharde wegen waardoor we weinig km's konden maken. Doordat de natuur hier zo mooi is, is het totaal geen straf om in de eerste versnelling door de gebergte te rijden
Tijdens deze ‘'drivings day's'' hebben we veel nachten doorgebracht in de vrije natuur, gewoon rijden en als er een mooie spot was, gewoon stoppen en tentje opzetten. Prachtige zonsondergangen gezien, fikkie steken en veel wijn drinken. Chili is een echt wijnland, waar wijn goedkoper is dan bier en tsja dan is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt..

Gister aangekomen in Pucon, dit is onze laatste stop voordat ze eindigen in Santiago. Morgen gaan we een vulkaan beklimmen waarna we verder rijden naar Santiago.
Na Santiago zal ik de bus terugpakken naar Pucon waar ik een week bij een Amerikaanse familie zal verblijven die ik in Cumbuco heb ontmoet. Zij hebben een wildwater kayakking school (http://www.peruwhitewater.com/) dus hier zal ik me voornamelijk mee gaan bezighouden, totdat ik 9 april naar Fiji vlieg....Me like!

Vanuit het natuurschone Pucon,

Cheers

Reacties

Reacties

Arjen

Jaloers

spoony

super vet!!! die foto's ook super mooi!!

De Kale Duitser

Wen er maar alvast aan die gletsjers, ijsvlaktes en bittere kou, want hier in Nederland is de barre winter ondertussen naadloos overgegaan in de herfst. Herfst in maart hoor ik u zeggen? Jawel meneer, in Nederland kijken we zo langzamerhand nergens meer van op.

Enfin, gaan we weer even on-topic dan moet ik zeggen dat het toch nog steeds wel heel erg aanlokkelijk klinkt allemaal Mies. Gletsjers, trektochten, bbq's, vulkanen, bosbranden aansteken, wijntjes... En dan als klap op de vuurpijl straks ook nog eens in de buurt van een kajakschool! Dat zal ongetwijfeld warme herinneringen oproepen aan de beroemde 'gorges du verdon' (in de volksmond ook wel gorges du verdun natuurlijk, maar dat weten alleen de insiders), waar we toen tijdens onze road trip als doorgewinterde rafters een moedige strijd tegen de elementen hebben geleverd (behalve Bart, die alleen maar liep te janken dat het water zo koud was).

Het ga je goed Mies, geniet er van zo lang het duurt. Hier in Nederland mis je, ik herhaal het nog maar eens, voorlopig he-le-maal niets!

nr. 1

sluit mij volledig aan bij de tekst van onze kalende duitse vriend. Voor de rest: Enjoy!!!! x nr.1

Simone

He grote broer,

Wat ziet dat er geweldig zeg!! Wat heb jij al mooie dingen gezien!
De tijd gaat nu echt snel, je verlaat alweer bijna Z-Amerika. Veel plezier met het weekje kayakken!!

Liefs Simoon

kas

hey Mies,
ziet er goed uit die gletsjers, wen er maar niet te veel aan anders krijg je een natuurschock wanneer je in Fiji arriveert!
Witte stranden, palmbomen, blauwe zee, cocktails...! je kent het wel!
Veel plezier nog
Kasper

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!