MichelRottgering.reismee.nl

De Oosterse Wereld

Na 3 dagen heerlijk te hebben uitgerust op Bali, zijn we verder gereisd naar de Gili Eilanden een eilandengroep ten noordwesten van Lombok om 2 vriendinnen van Nikki te ontmoeten. Op de Gili eilanden kan je genieten van het mooie koraal en de helderblauwe zee. Hier hebben we dan ook weer lekker van de zon genoten en veel gesnorkeld. De laatste dag kwam ik Herman nog tegen, moest hem wel even wakker schudden, toch grappig om elkaar op zo een eiland te zien.
Nadat we een beetje klaar waren met de zon, zee en strand hebben we de boot teruggepakt naar Bali. Indonesië staat nou niet echt bekend om het goede openbaar vervoer, korte afstanden kunnen lang duren, en na 17:00 rijdt the openbaar vervoer niet meer...:S
Na een lange reis waren we aangekomen in Ubud, dit ligt in centraal Bali. In Ubud kan je nog de traditionele cultuur van Bali vinden met veel zang en dans en verder veel kunst. We hebben hier wandelingen door de rijstvelden gemaakt, geshopt, scootertje gereden, veel apen gezien en naar dansvoorstellingen gegaan.
Na Bali hebben we de oversteek gemaakt naar Java om de vulkaan Bromo te bezichtigen. Een prachtig nationaal park, waar verschillende actieve en non-actieve vulkanen staan. Helaas is het regenseizoen nog niet helemaal afgelopen waardoor we vaak in de middag een flinke bui hadden, doe je niks aan.
Onze volgende stop was Yogyakarta, we hadden al van veel mensen gehoord dat Yogyakarta een leukere stad is dan Jakarta. In deze stad zagen we veel Nederlandse invloeden waaronder het ‘'waterkasteel'' en ‘'Vredeburg''. Het leukste vonden wij om lekker door de stad te slenteren, de markt te bezichtigen en lekker Indonesisch te eten.
Vlakbij Yogya ligt Borobodur, dit is de grootste Buddha tempel van Azië en dus van de wereld. De vorm van de tempel lijkt op een piramide en elke cm2 is vakkundig bewerkt, zeer indrukwekkend.
In Yogyakarta hebben we het vliegtuig gepakt naar Singapore en hebben we de drukte en chaos achter ons gelaten. Het was echt een verademing om in Singapore aan te komen, ik zou geen stad kunnen opnoemen in Europa waar het zo schoon/netjes en veilig is. Vanuit Singapore zouden we de trein pakken naar Kuala Lumpur, alleen hadden we op een half uur de trein net gemist. De volgende trein vertrok 10 uur later, waardoor we van de gelegenheid mooi gebruik hebben gemaakt om Singapore van dichtbij te bekijken. Super mooie stad, mits je van hoogbouw houdt. In de avond hebben we dan uiteindelijk de trein naar KL gepakt, om van hieruit de bus te pakken naar de Cameron Highlands.
De Cameron Highlands staat bekend om de prachtige theevelden en het milde klimaat. Gemiddelde temperaturen tussen de 20 en 25 graden, ideaal! Dit is dan ook de enige plek waar aardbeien groeien in Maleisie, heel leuk allemaal, maar niet de reden waarvoor we waren gekomen.
In de 2 dagen dat we hier zijn gebleven, hebben we veel theeplantages bezocht en lange wandelingen gemaakt door de theevelden.
De volgende bestemming van Maleisië voordat we het vliegtuig zouden instappen naar Borneo is de Taman Negara. Deze is beroemd om haar jungle, de oudste van de wereld in hoeverre je dat kan zien dan. Na 1 dag in de jungle te hebben gelopen, kwamen we toch wel tot de conclusie dat we nog niet echt goed voorbereid waren. De paden waren heel slecht waardoor de afstanden iets langer duurden dan waren begroot, en de jungle in gekleed in een korte broek en hemdje was misschien ook niet zo een goed idee, maar daar kan Nikki iets meer over vertellen...
De 2e dag hebben we maar besloten om een gids te nemen, en zijn we ondergronds gegaan, waar we een tocht door de grotten hebben gelopen, of naja meer gekropen. Het is maar goed dat ik de afgelopen weken op dieet was, anders was ik er nooit doorheen gekomen, kruipend moest je soms door de grotten...:S
Het enige van Taman Negara wat een jammer was, is dat je na een dag hard ploeteren niet lekker een biertje kon drinken, omdat dit simpelweg niet werd verkocht, nergens.. best raar!
Vanuit Kuala Lumpur vliegen we naar Sandakan, in Borneo. Momenteel zitten we dus in KL, bijkomen van de hitte in de jungle....

Vanuit Kuala Lumpur,

Cheers

Bart

Le mieske...
Mooi he is t daar in dat Azie.
Heb je mn zus nog de groeten gedaan in Singapore. Die is daar naar toe geemigreerd voor 5 jaar. Don't blame her !
Maak r nog wat moois van ouwe! EN ga nog even naar die mall met een achtbaan op t dak in KL!

cheers

kas

Hey mies mooi om te horen de verhalen over Z-O azie. zit precies achter je, we vliegen morgen naar Surabaya en dan naar bromo enzo!
Ga je niet meer naar OZ?
Ga je btw de 26ste ook naar de Full moon party in Thailand?

Frank

Laat me even kijken of ik dit kan proberen te begrijpen hoor: jij bent, vrijwillig, op pad gegaan naar een land zonder een druppel bier? Heb je in de vele jungles van de afgelopen tijd malaria opgelopen ofzo? :P

De Kale Duitser

Wie is Frank eigenlijk?