MichelRottgering.reismee.nl

Rioooooooo de Janeeeiiiirooooo

Afgelopen week was het dan zover, carnaval in Rio. Ik heb maar besloten om een week langer in Rio te blijven om bij te komen van carnaval, en om iets te kunnen zien van de stad. Maargoed later meer over Carnaval.
Ik was geëindigd in Brasilia, de hoofdstad van Brazilië. Brasilia staat voor groot, modern en veel, heel veel architectuur. Leuk om het gezien te hebben maar meer ook niet. Het nadeel is dat je alles met de taxi moet doen, omdat niks op loopafstand is, en savonds is er weinig tot niks te doen. Na 2 dagen sightseeing was het tijd om onze backpack te pakken, en verder te rijden naar nationaal park Da Chapada Dos Veadeiros, juist ja die. De afstanden in Brazilië zijn groot en de wegen zijn veelal slecht. Na 2 dagen rijden zijn we dan aangekomen bij het nationaal park, waar we 3 dagen zijn gebleven.
Het nationaal park staat bekend om haar vele watervallen, dus dat betekend dat er veel gelopen moet worden van de ene waterval naar de andere, maar het was meer dan de moeite waard. De volgende dag stond in het teken van verschillende sportactiviteiten. We begonnen met een wandeltocht tussen de boomtoppen, abseilen van een waterval en een tokkelbaan. Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar dit was niks in vergelijking met cliffdiving. In de ochtend vertelde de gids dat het mogelijk is om van 8, 12 en 20 meter te springen. Toen hij dat zei was ik een en al oor. De 8 en 12 meter rots was ik zonder kleerscheuren vanaf gekomen, dus het was tijd om naar de 20 meter rots te lopen. Na enige aarzeling gesprongen, maar het was meer dan de moeite waard, nog nooit eerder zo'n adrenalinekick gevoeld.
De 3e dag zijn we met een deel van de groep naar een waterval gegaan, koelbox gevuld met lekkernijen en het bleef nog lang gezellig.

Onze volgende stop was Rio waar ik me voornamelijk heb beziggehouden met karnaval vieren. Na aankomst met de hele groep uit eten gegaan, en vervolgens afscheid genomen, omdat ik de volgende dag naar een hostel zou verhuizen.
Het eerste wat mij opviel behalve dat het karnaval is, is dat iedereen met sport bezig is. Op het heetst van de dag zie je jong en oud joggen, volleyballen en fitnessen, maar dat is natuurlijk niet waarvoor ik was gekomen...:)
Karnaval wordt door de cariocas (inwoners van Rio) gevierd op straat en niet verkleed maar gewoon in je zwemshort of bikini. Het meest bekend zijn de bloco's elke buurt heeft zijn eigen bloco of zelfs meerdere. Een bloco is niets meer dan een truck waarop wordt gezongen met daarachter een sambaschool en daarachter de massa. Zegmaar een soort van fastforward maar dan zonder dj's en 10 keer langzamer.
In mijn hostel heb ik een Engelsman ontmoet, die de eerste 23 jaar in Rio heeft gewoond. Met zijn vrienden heb ik karnaval gevierd, zoals de locals dat doen dat betekend: om 12 uur melden op een plein waar de pilsjes worden genuttigd vervolgens als iedereen warm is gedraaid begint de bloco ongeveer 2 uur later, de meeste blocos duren 3 uur en eindigen op het strand, vervolgens kom je bij op het strand eet je snel iets en zorg je dat je op tijd ben voor de volgende bloco, die om 12 uur meestal eindigen.

Tijdens karnaval ben ik ook naar de sambadrum geweest, dit is wat de meeste mensen kennen van karnaval, waar je de sambascholen kan zien met alle kostuums. De tickets zijn duur waardoor je hier weinig cariocas ziet, maar het was meer de moeite waard. Elke school heeft een uur tot anderhalf uur de tijd, en gemiddeld zitten er 5000 mensen in een school, en ik kan je vertellen dat is een lange optocht.
Helaas niet overal foto's van kunnen nemen, een camera meenemen is soms te gevaarlijk maar tot op heden is alles goed gegaan.

Zoals gezegd blijf ik een week langer in Rio, heb 2 jongens ontmoet uit Duitsland die semiprofessioneel voetfully spelen, en die hebben voor 6 weken een app gehuurd. Kortom alles onder controle hier in Rio..

Vanuit het swingende Rio,

Cheers

Reacties

Reacties

Yno

Hey Mies,

Super vet! Carnaval in Rio is er denk ik eentje op het lijstje van velen, jij kan m afvinken!
Die Duitsers zeggen dus dat ze semi-professioneel voetvolleyen. Zeggen wij dat ook niet iedere vakantie? People ze ff op Copacobana namens mij!

De Kale Duitser (geen professioneel voetvolleyer)

Nationaal park Da Chapada Dos Veadeiros, wie kent het niet? Jij kunt zeggen dat je er geweest bent. Jammer dat je met voetvolley geen slidings mag maken, anders had jij die akelige Duitsers (bah, Duitsers!) rap de mond gesnoerd met hun praatjes

kas

Klinkt allemaal goed behalve dan die Duitsers die aan Semi-profesioneel voetvolley doen.
Maar gelukkig houden de Duitsers het altijd bij Semi-profesioneel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!